woensdag 12 september 2012

De Hennie Hoenselaar Cup

Voor de tweede keer in de geschiedenis
van de R&ZV Naarden werd de Hennie Hoenselaar Cup gehouden. En nu hoor ik u denken ‘Hé, dat is grappig, er vaart ook een Hennie Hoenselaar bij Team Fram aan boord!’. Dat klopt! En ik zal u vertellen dat het om één en dezelfde Hennie Hoenselaar gaat.


Geschiedenis
19 Augustus 2010 stapte Hennie Hoenselaar voor het eerst bij ons aan boord om er vervolgens niet meer af te stappen. In zijn stormachtige carrière bij Team Fram en de vereniging heeft hij zich niet alleen opgewerkt tot onmisbaar bemanningslid, maar ook tot volwaardig lid van het bestuur. En heeft hij voor elkaar gekregen wat slechts enkele zeiliconen wereldwijd is gelukt. Een prestigieuze zeilwedstrijd die naar jou is vernoemd, en dát zonder een wedstrijd te winnen of juist roemrijk te vergaan tijdens een heroïsche zeilrace.

Afkicken
Toen vorig jaar de WAC ten einde liep, bleek de bodem van ons wedstrijdfanatisme nog niet bereikt. ‘Waarom gaan we volgende week woensdag niet zeilen?’, vroeg Hennie. Nu moet u even het engelenkoor erbij denken (‘halleluja’); De Hennie Hoenselaar Cup was geboren. Nog één woensdagavond het water op omdat we er gewoon geen genoeg van kunnen krijgen. Ik noem het ook wel de afkickwedstrijd.


Verkiezingen
Ik kan voor de verandering eens vroeg in de haven zijn. Gelukkig maar, want Ben zit de hele dag op het stembureau en is er dus niet bij. Nu heeft hij ook nog eens de pech dat ik de commercial voor de verkiezingen in opdracht van Rijksoverheid heb gemaakt, dus verwacht ik een ongekend hoge opkomst bij de stembureaus. René had iets met een ouderavond, dus werden Lodewijk en Feike ingevlogen. Feike, die vorig seizoen twee wedstrijden had meegevaren, had een goede indruk achtergelaten. En toen hij aan boord stapte en de overloop bespeelde zoals Jimi Hendrix zijn Stratocaster bespeelde, vroeg ik mij af waarom ik hem niet vaker heb meegevraagd.


Baan
’s Middags sms ik Bert dat als de wind maar ook een beetje westelijk invalt, hij de borden van de Westbaan moet meenemen.
Dit is de baan waar de spinaker langer dan twee minuten kan staan en wij over het algemeen een beetje meters kunnen maken. Als we aan de gegrilde Zeeburger zitten in het Havencafé zie ik Bert met het bord. De grote zwarte cijfers willigen mijn wens in; het wordt baan 13, de Westbaan. Op Facebook fonkelt inmiddels de eerste echte HH Cup. Een jaloersmakende bokaal waarvoor we graag nog even de blaren op onze handen trimmen.

Start
De start was redelijk, ware het niet dat de wind precies 1 minuut voor het startsignaal wegvalt. Ook dat is het Gooimeer. We dobberen richting de eerste boei en besluiten de spi bij te zetten op dit aan-de-windse rak. Na de boei gijpen we met de spi en reachen we tot Almere. De wind valt half in en we lopen de Vega en de Volksboot eruit. De Roxane en Geusje zijn ver aan kop gevolgd door de Knoet en Team Windrose. Ze lopen hard en we lopen maar moeizaam in. Ook op het spirak lukt het ons niet om ver in te lopen.


Grote rakken, snel thuis
Doordat de wind eigenlijk Zuidwest is kunnen we het kruisrak in een slag terugzeilen. Lodewijk stuurt de boot strak naar de finish en Hennie en Feike trimmen de zeilen uiterst nauwkeurig. Ik lig op het voordek, keek en zag dat het goed was. We finishen als vijfde, maar zullen wel weer achteraan eindigen. We worden achtste van de tien deelnemende schepen. Hoewel we geen grote fouten hebben gemaakt (eigenlijk ook geen kleine) eindigen weer dramatisch. De wanhoop maakt zich meester. Waar ligt het nou aan? De matige genua 1? De boot? De handicap? De crew? Vertel het me, alstublieft! Enkele dagen later zou een oplossing zich aandienen onder het genot van een biertje, maar daarover meer in het volgende verslag.

De uitreiking
Natuurlijk moeten we naar het clubhuis voor de uitreiking. Hennie heeft beloofd dat hij de winnaar gaat zoenen. Jammer genoeg, maar begrijpelijk, breekt hij deze belofte en krijgt de winnaar, Jan Hesselink van de Knoet, een ferme handdruk en die prachtige HH Cup. Een nieuwe traditie is geboren en R&ZV Naarden mag een prachtige wedstrijd toevoegen aan haar regattaportfolio.

Crew: Feike, Hennie, Lodewijk, Floris
Finish: 8e (van de tien)
Baan: 13
Wind: 8kts WZW

1 opmerking:

Team Windrose zei

Lees ook
http://www.teamwindrose.nl/wedstrijden/de-hh-cup-2012.html