vrijdag 7 september 2012

Laatste WAC

Dagen worden korter, de scholen zijn weer begonnen; het teken dat de Woensdagavond Competitie ten einde loopt. Voor de laatste WAC treden Rene, Paul, Ben en ik aan en worden we getrakteerd op een windje van acht knopen uit NNW richting.

Start
In de oefenslagen voor de start loopt het niet lekker aan boord. Lierhandels worden er niet op tijd afgehaald en de lieren worden niet op tijd belegd. Gelukkig zijn we nog aan het oefenen. Voor de start neem ik het roer over van Ben en helpt Paul mij de boot naar de startlijn te loodsen. Dit bleek al meerdere malen een succesvolle combinatie en vanavond zijn we erop gebrand om onze startprocedure nog eens foutloos uit te voeren.

Roet in het eten
Helaas gooit Wim Nierman met Team Windrose roet in het heten. Vlak voor de startlijn stuurt hij de Windrose onder een voorliggende boot door en snijdt ons af. Eigenlijk had ik protest moeten roepen. Loef wijkt immers voor lij, maar het is TW en we hebben eigenlijk niets meer te winnen dit seizoen. Dus varen we door. Onze start is wel naar de haaien want we liggen nu zij-aan-zij aan de lijzijde van TW. Wim zegt dat ik moet afvallen, want dan kunnen we allebei sneller uit de luwte van het bovenliggende veld. Ja leuk Wim, maar als jij mij niet afsnijdt had ik nu daar 150m verder voor gelegen in de vrije wind.

Ongeluksgetal
Als we dan voor de eerste boei ook nog op ramkoers met de Seven liggen, wil ik van geen wijken weten. Wij liggen op de layline over stuur (sterker nog, we liggen er ietsje boven) en de Seven komt over bak aan. Hij heeft voorrang, maar ik gok erop dat hij gaat klappen op de layline. Waarom zou hij verder varen als dat niet nodig is. Of gaat hij echt schippertje pesten? Ik laat het op een last-second-decision aankomen, maar vergeet de crew hierin mee te nemen. Er ontstaat paniek bij hen, terwijl ik op een meter voor de Seven mee tack. Fram moet kort twee keer achter elkaar tacken en we liggen weer bijna stil. Een olietanker komt nog sneller opgang en we verliezen enkele plaatsen. We gaan als een-na-laatste om de eerste ton en onze winnaarsmentaliteit wordt weer op de proef gesteld.

Communiceren
Na mijn actie ontstaat discussie aan boord en ik bied mijn verontschuldiging aan voor het niet-communiceren. De Seven wilde ons blijkbaar dwarsbomen. Prima, dan weten we dat voor volgend seizoen.

Vertrouwde plek
Na het derde rak komen we langzaam in de wedstrijd. Onder spi winnen we weer enkele plaatsen en op het laatste kruisrak vaart Ben geconcentreerd naar de finish en verlies ik geen moment de zeilen uit het ook. Nekpijn krijg ik ervan, maar ik trim tot op de schootvezel nauwkeurig. Het lijkt te werken. Fram loopt bijna zes knopen en we halen de Job nog in en lopen in op die Noorse Volksboot. Jammer genoeg is de baan te kort om nog echt meters te maken. We gaan als elfde over de streep en eindigen weer op die vertrouwde dertiende plaats.

After sail
Als de zeilen eenmaal netjes onder huiken en in zeiltassen zitten, komt het Schipperbitter op tafel en worden de problemen des levens besproken. Ook bespreken we de economische crisis en de aanstaande verkiezingen. Paul ontpopt zich als een Maarten van Rossum en blikt sceptisch vooruit. Er wordt gelachen en wonderlijk genoeg geen wordt gerept over de wedstrijd. Misschien omdat we het allemaal wel weten; we zijn dit seizoen geen moer opgeschoten. De targets zijn niet gehaald en even speel ik met de gedachte om volgend jaar niet mee te doen. Tenminste, niet met Fram. Laten we allemaal stage lopen op een ander schip. Eentje op de Windrose, eentje op Roxane, eentje bij de Spoom, al was het maar voor de extra ballast ;-).

De andere kant
Aan de andere kant is daar het vurige verlangen om ‘gewoon’ met Fram hoger te eindigen. We hebben niet de beste crew en zeker niet de meeste wedstrijdervaring, maar er is wel een hecht team ontstaan dat elke woensdag na de finish weer uitkijkt naar de woensdag daarop. Dus ondanks de domper kijken we monter uit naar de Hennie Hoenselaar Cup volgende week; de afkickwedstrijd voor de Naardse woensdagavondzeilers.

Crew: René, Paul, Ben en Floris
Wind: 6-12 knopen (NNW)
Baan: 15
Finish: 13e (vd 15)

Oh, en dan vergeet ik bijna Leo Loman met zijn Spoom, Jan Hesselink en zijn Knoet en Rien Beekes met Geusje te feliciteren. Ook de winnaars in de andere klassen Henk Everwijn met zijn J-80 'Elfje' en Alan Rijks met zijn Draak 'Dragon Fly' gefeliciteerd! Hier vind je alle uitslagen.

Geen opmerkingen: