‘Heb
jij ook je A-diploma in het buitenbad ‘de Meent’ in Breukelen gehaald? Ik ook!
Zeilkamp Vinea in Langweer? Ja die ken ik. Lekker door de trekgaten kruisen
naar de Kalverstraat? Deden wij vroeger ook.’ Nee dit was geen date, dit was een
biertje en bijbehorend gesprek na een tenniswedstrijd. Het gesprek eindigde met
mijn vraag: “Wat doe jij woensdagavond 4 juni?”
Gisteravond wás het
woensdagavond 4 juni en haalde ik de tennisman Steven op voor zijn
debuutwedstrijd op Fram. Steven heeft dus een zwemdiploma, maar belangrijker
nog, hij heeft zeilervaring. Geen wedstrijdervaring (op de Vinea wedstrijdjes
na dan) maar hij kent het Piraatje, de Flits en de Valk van binnen en van
buiten. En nu leert hij ook ons racemonster kennen.
Steven (links) en Floris (rechts) |
Framsiaans voor beginners
Verder zijn Hennie en René
ook van de partij en lijken we ook deze week weer een top team te hebben
samengesteld. We leggen Steven kort uit hoe we de dingen noemen aan boord. “Ja
dat is de overloop. Of traveller, want zo noemen we ‘m ook. Maar als we zeggen
‘zet de wagen omhoog’, dan bedoelen we ook dat ding.” ‘Is het niet handiger om
het bij één naam te houden?’, vraagt Steven. Eh, ja daar heeft hij een punt.
Bij de eerste overstag roept Hennie ‘Harp’ naar onze voordekker. René begrijpt
dit commando en trekt direct de genua binnen de zeereling. Nadat Steven een
spoedcursus Framsiaans heeft gehad focussen we ons op de start.
De start
‘Over bak langs de lijn
omhoog en dan afvallen, spi hijsen en gaan.’ Zo gezegd, zo gedaan en we starten
redelijk. We proberen los te komen van de Viva La Vida en komen langszij met de
Windrose. Dan krijgen we een zuchtje vrije wind en ronden de eerste ton mooi aan
de binnenkant. Hierna begint het kruisrak. Lange slagen over bak en korte over
stuur. We liggen nog steeds gelijk met de Windrose. Zij liggen iets voor, maar
lager, waardoor wij voorrang hebben als zij tacken. En dat doen ze. Helaas,
moeten ze vrijwel direct terugklappen als wij over bak aankomen.
We liggen derde met de
Aquaholic voor ons en daarvoor de Geusje. Dan komt de Ferox nog over ons heen
en uiteindelijk liggen we vierde. Het gevecht met de Windrose gaat door. Als
onze paden elkaar weer kruizen kiest Bert eieren voor zijn geld en dipt onder
ons door. We varen naar de bovenboei en gaan spinnakeren. We leggen Steven nog
even uit wat we gaan doen en wat we van hem verwachten. Hij pakt het snel op en
de zeilschool en vakanties op Loosdrecht betalen zich uit.
We zetten de spi en kruisen
in twee slagen af naar de A-boei. Vervolgens kruisen we weer omhoog. De
handeling loopt gesmeerd. Er worden geen grote fouten gemaakt. Het loopt soepel
en dat maakt mij blij. Maar telkens als wij een goede
race varen maakt een nieuwe spanning zich meester van mij. Enerzijds ben je
blij dat het goed gaat, maar anderzijds groeit de angst om het te… hoe zal ik
het zeggen, verkloten. Als alles eenmaal gesmeerd gaat moet het gesmeerd
blijven gaan anders is alles voor niets geweest.
Frikandel
Gelukkig is Steven ook
fanatiek en doet hij wat er van hem verwacht wordt. Hij moet even wennen aan
‘onderlijkstrekkers’, ‘cunninghams’, de overloop, gewichtstrim en de
‘barberhaulers’. Aan die laatste moesten wij ook even wennen, want die zitten
er pas twee dagen op. Maar comfort went snel, dus na het eerste spirak waren de
barberhaulers net zo gewoon als een broodje frikandel speciaal met curry en
uitjes en extra mayo.
De Windrose ligt iets
achter ons, maar niet genoeg om hem op handicap te verslaan. De Aquaholic ligt
voor ons en zullen we helemaal niet op handicap kunnen verslaan. Dan maar
‘even’ passeren voor de finish. Maar zij zijn niet te kloppen vanavond en varen
een super strakke race. Goed gedaan mannen en vrouw!
Wij gaan als vijfde boot
door de finish. Een goed resultaat waar we trots op mogen zijn. We hebben strak
gevaren, lekker gezeild en de sfeer was top. Steven is ruimschoots geslaagd en meteen
gecontracteerd voor Team Fram.
Protest
We varen terug naar de box
terwijl de donkere wolken de regen loslaten. Het welverdiende biertje drinken
we in het clubhuis. Hier word ik nog even getrakteerd op een lopend protest van
vorige week. Het ad hoc besluit om de snelle klasse een langere baan te laten
varen is niet officieel aangekondigd via de wedstrijdbepalingen. Waardoor de
snelle Boot A gewoon de korte baan heeft gevaren en uiteraard eerste is
geworden. Nu wil Boot A helemaal niet eerste worden(!), maar wil deze meneer de
wedstrijdcommissie ‘opvoeden’ en pakt ons op deze vormfout. Met ons besluit
zijn boot B en C het weer niet eens en voor je het weet ontstaat er een
Moszkowistische jurisprudentie waar je ‘U’ tegen zegt. Het houdt ons maandag,
dinsdag en woensdag goed af van het werk, als we trachten een goede oplossing
te vinden. Ook dat hoort bij dit pro deo werk.
Uiteindelijk heeft Boot A
zijn punt gemaakt, hebben wij onze les gehad (duh) en trekt hij zich op ons
advies terug uit de betreffende wedstrijd. Zeer sportief, al was het met een zeer
sportief zetje in de rug.
Uitslag
Dan is het zover en komt de
uitslag. ‘Linker rijtje definitely!’, voorspelt onze voordekker. ‘Anders vreet
ik mijn schoen op!’ Hoewel ik dat graag zou willen zien, filmen en op Youtube
zou willen zetten, komt het daar niet van. Net niet. Want we worden 9e
van de 18. Dat is dus nét het linker rijtje. De Aquaholic wordt knap vierde en
de Knoet vaart weer eens een paaltje met twee vingers in de neus en een
handicap waar hij het niet mee eens is. Wie wel?
Smells like teen spirit
Leuker is misschien nog wel
wat er onderaan het rechter rijtje gebeurt. Want sinds een maandje vaart de
Nirwana 2 mee. Een te gekke aanwinst voor onze competitie. Niet omdat het zo’n
vette raceboot is, of omdat de crew vroeger op een Volvo Ocean 70 stond, nee
gewoon omdat Hennie en ik nu niet meer de jongste schippers zijn. Want deze
crew heeft een gemiddelde leeftijd van 19,5 waarmee de gemiddelde leeftijd van
onze competitie aanzienlijk naar beneden gaat (hoewel Yannick ook zijn steentje bijdraagt hoor Rob). En als zij dan eenmaal mijn
leeftijd hebben, zullen ze vast alleen maar paaltjes varen. Laat staan als ze
jullie leeftijd hebben ;-)
Crew: Steven, René, Hennie,
Floris
Wind: ZO 4-10kn
Baan: 7
Finish: 9e (vd
18)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten