woensdag 7 augustus 2013

Geen anticlimax

Het is grappig hoe de voorspellingen uiteen kunnen lopen. En dan heb ik het over de gratis versie van Windguru, de betaalde versie, Windfinder Pro en Pocket Grib (iPhone app), GFS en Superforecast. Maar hoewel de één het over windkracht zeven had en de ander over vijf was het wel duidelijk dat het zou gaan waaien.

Swiep of Fram
Deze week zou Ben Fram sturen en wilde Hennie met mij op zijn eigen boot stappen. Hij heeft dit jaar nog maar één keer met Swiep in de WAC gevaren en dan is de WAC relatief duur. Maar de voornaamste reden is om te zien hoe Swiep presteert ten opzichte van andere schepen. Even voor de duidelijkheid; Swiep heeft een 120+ rating.

Als ik in de haven kom waait het lekker, maar zeker geen 25-30 knopen. Zeventien schat ik. Bij de frietcaravan worden grappen gemaakt over stormzeiltjes. Wat is dat trouwens een uitkomst als je niet elke keer 18 euro op tafel wilt leggen! Logischerwijs staat de halve WAC ‘even snel’ een vette hap naar binnen te werken. Ik overleg met Hennie of we op de Swiep stappen of dat het toch Fram wordt. De keuze valt op Fram omdat we Swiep juist bij lichter weer willen testen en dit windje een echt Fram windje is.

Zeilplan
Over de mail en whatsapp wordt niet alleen de windkracht besproken maar ook het zeilplan. Kleine gen en 1 rif wordt er geopperd, maar aangezien een Friendship 28 standaard ondertuigd is, lijkt me een vol grootzeil beter. Voor de zekerheid zoek ik in deze blog naar die keer dat we windkracht zes hadden en line honours. Zelfs toen hadden we geen rif. Dus vanavond ook niet.

Start
We tuigen de boot op en Rob en ik hijsen de kleine genua iets te hard omhoog. De geleider schiet bovenin over het profiel en zit klem. Ik kan voor de derde keer dit seizoen de mast in. Onderweg beuk ik nog met mijn ribbenkast tegen de mast. Net niet gekneusd, maar een week later voelt lachen, hoesten, tillen en buigen nog steeds niet fijn. Buiten op het meer is het een echt zeilwindje. We maken de gebruikelijke oefenslagen en beginnen te timen. We starten matig en krijgen veel vuile wind. Nog voor de 60 ton liggen we twee na laatste.


Dramatische ronding
De 60 ton rond ik tactisch helemaal verkeerd waardoor we op het volgende rak weer aan de lijzijde liggen. We maken een extra slag om aan de hoge kant van het veld te komen. Altijd spannend want wanneer je overstag gaat (en de rest rechtdoor blijft gaan) loop je nog sneller achterop. De vraag is of het waard is. Na 40 meter tacken we weer en liggen we op koers. De vrije wind wappert door de haren.

Elk pondje in de zeereling
We zijn dit keer met vijf man aan boord. U weet wel, die lange jongens die allemaal goed zijn voor zo’n 95 kg (en dan heb ik het naar beneden afgerond). Maar dit keer is de ballast zeer welkom. Rob en Rene zitten als professionele ‘hikers’ continue in de zeereling. Terwijl Hennie, Ben en ik blijven ‘pushen’. We halen al snel de Vega en de Gibsy in. In de eerste rakken tussen de D, B en C-boei lijken we nog niet helemaal wakker. ‘We zaten nog niet lekker in de wedstrijd.’, zou de Eredivisie speler zeggen. Op de voordewindse rakken willen zowel de Clara als de Climax ons inhalen, maar wij loeven ze eruit. Dan maakt de stuurvrouw van de Climax een stuurfout en moeten we uitwijken terwijl we boord aan boord zijn en wij aan de hoge kant zitten. De Clara profiteert en vaart ons voorbij. We maken geen protest, maar op een Hooikist Race moet je zoiets niet doen. Nu we het toch over de Hooikist Race hebben, heb jij je al ingeschreven?

Racen
Geërgerd stuur ik en trimmen de mannen de boot weer naar de bovenboei. We zijn nu extra gefocust en lopen hard. Bij de bovenboei liggen we voor de Climax en ligt de Clara tientallen meters achter ons. De Morning Cloud en de Knoet liggen enkele scheepslengtes voor ons, een ronde verder liggen zij weer net achter ons.


De Clara in ons kielzog.

Knoethard achter ons langs.

De Morning Cloud op onze hielen met daarachter de Knoet. De Climax in de verte.

We halen de Saffier van Eric nog in. Vlak voor de bovenwindse boei liggen wij over stuur en kondigt een nieuw drama zich aan in de vorm van de Climax over bak. We moeten voorrang geven, maar varen toch iets lager. Ik stuur Fram bijna tegen de wind in. De Climax vaart door en gaat over de layline heen. ‘Hij drukt ons eruit’, vliegt door mijn gedachten. ‘G0#@$%%@!’, vliegt over dek. Ik moet overstag en de Morning Cloud hijgt weer in onze nek.

Finish
Na een uur en driekwartier knallen we door de finishlijn. Wat een lekkere wedstrijd. Achteraf hebben we de slechte start en de slechte boeironding nog redelijk goed gemaakt. Vlak na de eerste boeironding lagen we 12e om uiteindelijke als zesde over de finish te gaan. Een behoorlijke inhaalslag. Ook de Climax laten we op handicap achter ons. Daarmee was de zeventiende wedstrijd allesbehalve een anticlimax.

Crew: Rob, Rene, Hennie, Ben en Floris
Finish: 9e van de 13
Baan: 4 (Noordoost lang)
Wind: NO 20kn

Geen opmerkingen: