vrijdag 16 mei 2014

Uit de box, in de box, Blue Box

‘Zijn wij de eersten? Nee, ik ben de eerste,’ lacht Hennie. ‘Jij bent tweede.’ We staan naast een Friendship 28 maar het is niet Fram. Want die is uit de box en ‘cruist’ met de andere eigenaar ergens op het IJsselmeer. Nee, vanavond zouden we met Swiep gaan varen, maar deze blijft in de box. Want naast de Friendship 28 ligt de ‘Blue Box’, een leuke X-79 met dito crew, waarvan de helft niet kon. Of liever gezegd, niet wilde. Zij verkozen een X-43 uit Muiderzand boven dit blauwe racemonster. En dan zijn Hennie en ik niet de beroerdste om Team Blue Box uit de problemen te helpen.

Terwijl Hennie en ik alvast de walstroom ontkoppelen en de huik er afhalen, komt Patrick Donders aanlopen. Hij is één van de enthousiaste opstappers die zich heeft gemeld op de Facebook groep ‘R&ZV Naarden Bemanninggezocht’. Deze groep is de digitale ontmoetingsplaats voor schippers, boten en crew. En vanavond is het bewijs dat dit werkt. Leuk!

Onderverhuurd
Vervolgens komt Wessel aanlopen, op de schipper na de enige uit harde kern van de Blue Box. Het wachten is nu echt op Sjoerd die de sleutel heeft. Als ik hem bel, zie ik ‘m net de steiger oplopen. We zijn compleet. Of liever gezegd, overcompleet.

Want vijf man crew is wat veel. Bovendien heeft de Climax (X-79) ook een bemanningsprobleem. Dus wordt Patrick onderverhuurd aan Jeroen Nuesink. Sjoerd maakt de opstelling bekend. Wessel voordek, Hennie genua, Floris grootzeil en Sjoerd roer. Met het spinakeren doet Sjoerd de toetsen en de trim en neem ik (Floris) het roer over. Hennie vraagt met serieuze toon wat er allemaal kapot mag vanavond. Als ik opkijk zie ik zijn grijns en hoop dat hij niet zojuist de goden heeft verzocht.
 
Wessel en Hennie at your service
We zetten de genua 1 maar als we buiten komen waait het harder dan gedacht en wisselen we de gen 1 om voor de gen 2. Hoewel je natuurlijk altijd het liefst op je eigen boot vaart is af en toe met iemand anders meevaren ontzettend leuk en leerzaam. Zowel qua boothandeling als dek lay-out zie je toch weer nieuwe dingen. Bijvoorbeeld de barberhaulers. Die moeten we nu toch echt gaan aanschaffen. Ook het hijsen van de spi vanuit de kajuitopening lijkt een stuk eenvoudiger.
 
Startveld SW-A
Start
Het is grappig om in de tweede startgroep te starten. Voor ons zien we de 21 boten uit de A-klasse en het ziet er hectisch uit. Als zij gestart zijn, maken wij ons op voor de start. De sportbotenklasse, waar we nu in starten, lijkt nog hectischer. Vooral omdat die J80s vol gas op de startlijn aankomen en ons eruit lijken te gaan drukken. We moeten onder de boei door, maar Sjoerd stuurt de Blue Box  even omhoog en strak om de ‘pin end’ en we zijn weg.

Swiep 2
De start was misschien niet geweldig en we hebben veel vuile wind van de J80s, maar dat drukt de pret niet. Wat zijn die X-79’s toch leuke boten. Vorig jaar met de Pinguin Cup voer ik ook al een keer mee en toen kwam deze boot op mijn ‘als ik Fram verkoop dan koop ik één van deze boten ervoor terug’-lijstje. Hennie zit ook te genieten en deelt mijn mening. Sterker nog, het zou zomaar de Swiep 2 kunnen worden.

We varen naar de C-boei met een halve wind die af en toe iets meer naar aan de wind draait. We liggen een paar scheepslengtes achter de Climax en doen ons best om ze in te halen. Hoewel sommigen de spi hijsen, blijft die van ons in de tas. De wind komt te scherp binnen om er echt voordeel van te hebben. Na de C- kruisen we op naar de A-boei. En dan komt ons eerste spi-rak. Sjoerd rondt hem, we gijpen en ik krijg het roer. Hennie heeft de loefschoot van de spi en Wessel zet zo snel mogelijk de boom. Het gaat redelijk snel. Want het zal ongetwijfeld even wennen zijn als je twee andere bemanningsleden aan boord hebt in plaats van je complete dream team. Maar Hennie en ik doen ons best en de Blue Box schakelt even een paar versnellingen op. We lopen in op de Climax. Na de benedenwindse ton herhalen we dit trucje.

Geen woorden, maar daden
De wind lijkt af te nemen en dat is ook de voorspelling. Op het volgende spi-rak doen we een zeilwissel. Best spannend op die korte wierbanen. We passeren de Kyan en Rob grapt: ‘hoe het nou is om op een echte boot te varen?’ Ik beantwoord door hem in te halen. Geen woorden, maar daden.

Intussen is de genua 1 weer bijna helemaal aangeslagen. Sjoerd knoopt de schoten vast, terwijl de boei akelig dichtbij komt. We zetten snel de genua en gooien de spi eraf. Ik draai nog even om de boei en sta versteld hoe makkelijk een X-79 stuurt. Alsof ik weer in mijn Jolletje zit. We loeven op, maar ik heb even handen te kort om de grootschoot aan te halen. Mijn zeilmaatje Hennie ziet het en trekt met grote halen het grootzeil door. Als je geen commando’s meer hoeft te geven of vragen hoeft te stellen, dan pas ben je echt op elkaar ingespeeld. Waarvan akte.

Radicaal sturen
We varen door op de genua 1 maar kunnen nu minder hoog dan de Climax. En de wind komt zijn belofte niet na en blijft stevig doorwaaien. Het volgende rak draait de wind zelfs iets waardoor het spinakeren intenser wordt. Grote klappen gevolgd door harde rukken vertellen dat we aan het reachen zijn. Ik krijg van Sjoerd de opdracht om radicaal af te vallen als hij plat dreigt te gaan. Ook dat is even anders dan op de Fram. Met een grote klap vult de spi zich en spuiten we vooruit. En Hennie krijgt waar voor zijn geld want met een knal wordt de barberhauler aan loef van de voetrail getrokken.

Als we koers zetten naar de finish ronden we de 47, zoals staat beschreven op de baanbeschrijving. De Climax kunnen we niet meer inhalen, hij wint op de aandewindse rakken en blijft enkele scheepslengtes voor ons. Maar wedstrijdzeilen draait niet alleen om boothandeling, zeiltrim en windlezen, het draait ook om kaartlezen. En blijkbaar was de navigator van de Climax vanavond niet van de partij want ze vergeten de 47 en varen linea recta naar de finish. Als hij ziet dat wij dat wel doen moet daar een kleine godslastering aan boord geklonken hebben. Ze draaien om en varen hun voorsprong terug, ronden de boei om vervolgens een prachtig uitzicht te hebben op de spiegel van de Blue Box.

Crew: Wessel, Hennie, Floris, Sjoerd
Wind: 15 kn NNW
Baan: 16 NW lang
Finish: 5e?

Geen opmerkingen: