‘Zijn wij de eersten? Nee, ik ben de eerste,’ lacht
Hennie. ‘Jij bent tweede.’ We staan naast een Friendship 28 maar het is niet Fram.
Want die is uit de box en ‘cruist’ met de andere eigenaar ergens op het
IJsselmeer. Nee, vanavond zouden we met Swiep gaan varen, maar deze blijft in
de box. Want naast de Friendship 28 ligt de ‘Blue Box’, een leuke X-79 met dito
crew, waarvan de helft niet kon. Of liever gezegd, niet wilde. Zij verkozen een
X-43 uit Muiderzand boven dit blauwe racemonster. En dan zijn Hennie en ik niet
de beroerdste om Team Blue Box uit de problemen te helpen.
Terwijl Hennie en ik alvast de walstroom ontkoppelen
en de huik er afhalen, komt Patrick Donders aanlopen. Hij is één van de
enthousiaste opstappers die zich heeft gemeld op de Facebook groep ‘R&ZV
Naarden Bemanninggezocht’. Deze groep is de digitale ontmoetingsplaats voor
schippers, boten en crew. En vanavond is het bewijs dat dit werkt. Leuk!
Onderverhuurd
Vervolgens komt Wessel aanlopen, op de schipper na de
enige uit harde kern van de Blue Box. Het wachten is nu echt op Sjoerd die de
sleutel heeft. Als ik hem bel, zie ik ‘m net de steiger oplopen. We zijn
compleet. Of liever gezegd, overcompleet.
Want vijf man crew is wat veel. Bovendien heeft de
Climax (X-79) ook een bemanningsprobleem. Dus wordt Patrick onderverhuurd aan
Jeroen Nuesink. Sjoerd maakt de opstelling bekend. Wessel voordek, Hennie
genua, Floris grootzeil en Sjoerd roer. Met het spinakeren doet Sjoerd de
toetsen en de trim en neem ik (Floris) het roer over. Hennie vraagt met
serieuze toon wat er allemaal kapot mag vanavond. Als ik opkijk zie ik zijn
grijns en hoop dat hij niet zojuist de goden heeft verzocht.
We zetten de genua 1 maar als we buiten komen waait
het harder dan gedacht en wisselen we de gen 1 om voor de gen 2. Hoewel je
natuurlijk altijd het liefst op je eigen boot vaart is af en toe met iemand
anders meevaren ontzettend leuk en leerzaam. Zowel qua boothandeling als dek
lay-out zie je toch weer nieuwe dingen. Bijvoorbeeld de barberhaulers. Die
moeten we nu toch echt gaan aanschaffen. Ook het hijsen van de spi vanuit de
kajuitopening lijkt een stuk eenvoudiger.
Start
Het is grappig om in de tweede startgroep te starten.
Voor ons zien we de 21 boten uit de A-klasse en het ziet er hectisch uit. Als
zij gestart zijn, maken wij ons op voor de start. De sportbotenklasse, waar we nu
in starten, lijkt nog hectischer. Vooral omdat die J80s vol gas op de startlijn
aankomen en ons eruit lijken te gaan drukken. We moeten onder de boei door,
maar Sjoerd stuurt de Blue Box even
omhoog en strak om de ‘pin end’ en we zijn weg.
Swiep 2
De start was misschien niet geweldig en we hebben veel
vuile wind van de J80s, maar dat drukt de pret niet. Wat zijn die X-79’s toch
leuke boten. Vorig jaar met de Pinguin Cup voer ik ook al een keer mee en toen
kwam deze boot op mijn ‘als ik Fram verkoop dan koop ik één van deze boten
ervoor terug’-lijstje. Hennie zit ook te genieten en deelt mijn mening. Sterker
nog, het zou zomaar de Swiep 2 kunnen worden.
We varen naar de C-boei met een halve wind die af en
toe iets meer naar aan de wind draait. We liggen een paar scheepslengtes achter
de Climax en doen ons best om ze in te halen. Hoewel sommigen de spi hijsen,
blijft die van ons in de tas. De wind komt te scherp binnen om er echt voordeel
van te hebben. Na de C- kruisen we op naar de A-boei. En dan komt ons eerste
spi-rak. Sjoerd rondt hem, we gijpen en ik krijg het roer. Hennie heeft de
loefschoot van de spi en Wessel zet zo snel mogelijk de boom. Het gaat redelijk
snel. Want het zal ongetwijfeld even wennen zijn als je twee andere
bemanningsleden aan boord hebt in plaats van je complete dream team. Maar
Hennie en ik doen ons best en de Blue Box schakelt even een paar versnellingen
op. We lopen in op de Climax. Na de benedenwindse ton herhalen we dit trucje.
Geen woorden,
maar daden
De wind lijkt af te nemen en dat is ook de
voorspelling. Op het volgende spi-rak doen we een zeilwissel. Best spannend op
die korte wierbanen. We passeren de Kyan en Rob grapt: ‘hoe het nou is om op
een echte boot te varen?’ Ik beantwoord door hem in te halen. Geen woorden, maar
daden.
Intussen is de genua 1 weer bijna helemaal
aangeslagen. Sjoerd knoopt de schoten vast, terwijl de boei akelig dichtbij
komt. We zetten snel de genua en gooien de spi eraf. Ik draai nog even om de
boei en sta versteld hoe makkelijk een X-79 stuurt. Alsof ik weer in mijn
Jolletje zit. We loeven op, maar ik heb even handen te kort om de grootschoot
aan te halen. Mijn zeilmaatje Hennie ziet het en trekt met grote halen het
grootzeil door. Als je geen commando’s meer hoeft te geven of vragen hoeft te
stellen, dan pas ben je echt op elkaar ingespeeld. Waarvan akte.
Radicaal sturen
We varen door op de genua 1 maar kunnen nu minder hoog
dan de Climax. En de wind komt zijn belofte niet na en blijft stevig
doorwaaien. Het volgende rak draait de wind zelfs iets waardoor het spinakeren
intenser wordt. Grote klappen gevolgd door harde rukken vertellen dat we aan
het reachen zijn. Ik krijg van Sjoerd de opdracht om radicaal af te vallen als
hij plat dreigt te gaan. Ook dat is even anders dan op de Fram. Met een grote
klap vult de spi zich en spuiten we vooruit. En Hennie krijgt waar voor zijn
geld want met een knal wordt de barberhauler aan loef van de voetrail getrokken.
Als we koers zetten naar de finish ronden we de 47,
zoals staat beschreven op de baanbeschrijving. De Climax kunnen we niet meer
inhalen, hij wint op de aandewindse rakken en blijft enkele scheepslengtes voor
ons. Maar wedstrijdzeilen draait niet alleen om boothandeling, zeiltrim en
windlezen, het draait ook om kaartlezen. En blijkbaar was de navigator van de
Climax vanavond niet van de partij want ze vergeten de 47 en varen linea recta
naar de finish. Als hij ziet dat wij dat wel doen moet daar een kleine
godslastering aan boord geklonken hebben. Ze draaien om en varen hun voorsprong
terug, ronden de boei om vervolgens een prachtig uitzicht te hebben op de
spiegel van de Blue Box.
Crew: Wessel, Hennie,
Floris, Sjoerd
Wind: 15 kn NNW
Baan: 16 NW lang
Finish: 5e?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten