Zoals gebruikelijk, hielden we in de aanloop naar de vierde wedstrijd Windguru vrijwel continu in de gaten. De guru beloofde genoeg wind; vier, afnemend naar drie. Het lijken de perfecte condities voor Fram te worden. Eenmaal op het open water is het eerder een kleine vijf beaufort en zijn we genoodzaakt het grootzeil te reven.
We zijn extra vroeg naar buiten gegaan om het zeil optimaal aan de wind aan te passen en een paar oefen slagen te maken voor de start. We hebben allang door dat een goede start het halve werk is. Hier en daar zien we ook een gereefd zeil, maar meer dan de helft vaart onder vol tuigage. Na helaas een matige start komen we toch goed mee met de vloot. Het eerste rak (kruisrak) gaat redelijk. Maar met de eerste ruimwindse koers verliezen we het weer. Na het derde rak besluiten we het rif er uit te halen. Langzaam lopen we weer in. De overloop en lei-ogen worden continu versteld. Over de perfecte stand wordt eveneens continu gediscussieerd en gefilosofeerd.
Jammer genoeg krijgen we Fram niet richting de 7 knopen. Hij blijft hangen bij de zes en vaart het grootste gedeelte ergens in de vijf. Dit tot grote frustratie van ondergetekende. Het leek wel of alle opgedane kennis over trimmen ons tegenwerkten. Misschien moeten we de overloop gewoon in het midden zetten en domweg zeilen?!
Richting de finish werd het weer spannend. In een kleine strijd met een waarschip lukte het ons hen voor te blijven. En met drie schepen achter ons wisten we vrijwel zeker dat we niet als laatste zouden eindigen. Terug in de haven moest ik er snel vandoor. De uitreiking ten spijt.
De volgende dag belde Ben mij om te vertellen dat we als negende van de twaalf zijn geƫindigd. Een goed resultaat. Maar niets in vergelijking met de tussenstand in het klassement. Want diezelfde avond kreeg Ben per toeval de tussenstand onder ogen en zag dat Fram, van de 28 deelnemende schepen, de 15e plek bekleedde! Een echte middenmoter dus. Als we dit weten vast te houden, hebben we een prachtig resultaat behaald en zullen we de targets voor volgend jaar flink moeten opschroeven.
Floris
Crew: Ben, Wout en Floris.
Wind: 5-3 NO
Wedstrijdbaan: 04
Finish: 9e
Geen opmerkingen:
Een reactie posten